Fra storytelling til storydoing: Hvordan få folk til å heie på din merkevare


Norske reklamebyråer er mestere i historiefortelling, men når vi snakker om merkevarens fremtidshistorie er det merkevarens egne, ikke et byrå, som må ha regien. Monna Nordhagen forteller deg hvordan.

På Markedsføringsdagen møter du Scandinavian Design Groups nordiske strategidirektør, Monna Nordhagen. Hun er serie-gründer og har de siste 15 årene har jobbet som strategisk rådgiver for noen av Norges sterkeste merkevarer og en håndfull globale også. I 2017 ga hun ut boken Raketter og Rebeller, en antologi av det nyeste og mest direkte brukbare innenfor merkevaretenkning, systematisert og gjort om til verktøy for praktikere.

Bli en del av samtalen
Vi i Markedsføringsforeningen i Stavanger er veldig begeistret over å ha fått Monna på plakaten til årets viktigste samling for markedsførere her i regionen. Under Markedsføringsdagen skal hun ta oss med inn i skapelsen av merkevarers fremtidshistorie.

«Noen produkter, tjenester, selskap eller organisasjoner har en tendens til å dukke opp som samtaleemne i kantiner eller rundt middagsbord, mens andre bare dukker opp når det skjer en skandale. De siste 25 årene har for eksempel de fleste i Norge ment noe om konkurransen mellom SAS og Norwegian, men hvor mange har sittet på kanten av stolen og lurt på hvordan det går i kampen mellom Gjensidige og Storebrand?»

Merkevarens dramaturgi
Det er disse lange historiene Monna skal snakke om: Organisasjonens fremtid fortalt og levd ut etter en definert dramaturgi. Eller historien ledere vil engasjere ansatte, kunder, brukere og samarbeidspartnere i å realisere. Slike store historier ligner på sitt beste de folk har fortalt, skrevet og spilt for hverandre til alle tider. De handler om allmenne menneskelige erfaringer, om fellesskapets forventninger til oss, om å møte utfordringer, følge drømmer og bygge eller bryte relasjoner.
 
- Norske reklamebyråer med sin folkelige feel good-reklame har i en generasjon vært mestere på historiefortelling. Men når historie skal strekke seg over år og påvirke alle, er det ledelsen og ikke et byrå som må ha regien. Det er slike historier foredraget skal handle om, og du vil også få noen ideer til hvordan din organisasjon kan finne sin, sier strategidirektøren.
 
Vi er spente! Er du?

For påmelding til Markedsføringsdagen, se her.