Kitch’n er kåret til Årets Markedsfører 2016

Årets Markedsfører er en tradisjonsrik og prestisjetung pris som årlig deles ut av Markedsføringsforeningen i Stavanger. Prisen har blitt delt ut helt siden 1975.

”Dette var veldig kjekt. Spesielt siden vi er en liten avdeling og gjør alt selv, uten hjelp fra eksterne byråer. Totalt er vi fire personer i markedsavdelingen her i Norge og to i Sverige,” sier markedssjef i Kitch’n, Oddbjørn Sivertsen.

Imponerende utvikling
Kitch’n har tatt en posisjon i markedet som skiller seg fra konkurrentene, og selger kun kjøkkenutstyr og bare merkevarer. Selskapet har opplevd en imponerende vekst de siste årene, og teller nå 136 butikker i Norge og 14 i Sverige. Samtidig som de fleste konkurrenter opplevde nedgang i omsetning fra 2015 til 2016, økte Kitch’n omsetningen med 130 millioner. Totalt omsatte de for 880 millioner i 2016 og hadde et resultat på 39 millioner kroner.

Markedstiltakene består av kataloger, ukentlige nyhetsbrev, Facebook-poster, julekampanjer og SMS-kampanjer. Kitch’n startet tidlig med kundeklubb og har i dag imponerende 900 000 medlemmer i klubben. Det målrettede markedsføringsarbeidet overbeviste juryen og sikret seieren.

Slo ut 13 andre kandidater
I juryens begrunnelse for seieren heter det:

”Vinneren er ekstremt målrettet og fokusert. De er en liten organisasjon som har gått sin egen vei, har differensiert seg og har en bemerkelsesverdig gjennomføringsevne. De har utnyttet sin teft og tatt den på alvor. De har beholdt troen på egen strategi, og kan vise til imponerende resultater.”

For 2016 ble totalt 14 kandidater foreslått, 6 ble nominert og leverte besvarelse om sitt markedsføringsarbeid, strategi og resultater. Avinor, Kitchen og What’s Brewing gikk videre til finalen torsdag 14. september.

Årets jury besto av Pål Hjort Berge fra Fasett, Sissel Wiedenmann fra Bavaria, Kjetil Aukland fra BI og Line Grønhaug fra styret i Markedsføringsforeningen.

Om prisen
Utdelingen av prisen Årets Markedsfører er et ledd i Markedsføringsforeningen i Stavanger sitt arbeid for å fremme anerkjennelse av dyktige markedsføreres arbeid og resultater, samt profesjonalisere og motivere til å utøve kvalitet i sitt markedsføringsarbeid.

Tidligere vinnere av Årets Markedsfører
2015: Bavaria
2014: Kongeparken 
2013: Berentsens Brygghus AS
2012: Rosenberg WorleyParsons
2011: Stavanger Symfoniorkester
2010: Laerdal Medical
2009: Lyse Altibox 
2008: Session
2007: Viking FK
2006: Skeie AS
2005: Rogaland Teater
2004: Universitetet i Stavanger
2003: SpareBank 1 SR-Bank
2002: Figgjo A/S
2001: Stavanger Turistforening
2000: Astrid Sjurseike, KVADRAT
1999: SKAGEN Fondene
1998: "Another Place" ved Gallerieier Arve Opdahl
1997: Stavanger by for «Cutty Sark»
1996: Torger Svindland AS
1995: Brødrene Kverneland as Bryne
1994: N.B.Sørensen Dampskibsekspedisjon
1993: Skanem AS
1992: Sandnes Sparebank
1991: Stavanger Kommune
1990: Unique AS
1989: Hafrsfjord Industri
1988: Eikmaskin
1987: Trallfa Transport
1986: Elektrosenteret v. kjøbmann Folke Hermannsen
1985: Gabriel Ålgård
1984: Singel & Grus
1983: Kverneland AS
1982: G. Block Watne AS
1981: Peder Smedvig AS
1980: AS Scanvest EDB
1979: Moss Rosenberg Verft
1978: Olaf Ellingsen Foto
1977: Johs. Rasmussen AS
1976: Åsmund S. Lærdal
1975: Jonas Øglænd, tekstil